Als het niet klopt, gaat je grap dood – NRC Handelsblad

n uiterst slecht idee voor een televisieprogramma, zo noemt komiek John Oliver de formule van zijn eigen show Last Week Tonight with John Oliver. Ga maar na, zegt hij in gesprek met een groepje journalisten, op het hoofdkantoor van de zender HBO in hartje Manhattan: „Een comedyshow met segmenten van zeventien minuten over zware onderwerpen als netneutraliteit of geweld in de gevangenis. Dat klinkt toch niet als iets wat je wil zien?”

Toch kijken er iedere week alleen in Amerika al 4,1 miljoen mensen naar zijn show op de betaalzender. Daarnaast gaan vrijwel alle segmenten, of ze nou vijf minuten duren of vijftien, binnen één dag online ‘viral’. Het filmpje over netneutraliteit uit juni 2014 werd bijna acht miljoen keer bekeken op het YouTube-kanaal van de televisieshow. En meer dan negen miljoen mensen hebben ondertussen al gezien, gedeeld en geliked hoe Oliver in een tirade van ruim dertien minuten voetbalorganisatie FIFA met de grond gelijkmaakt. Vorige week besloot HBO het contract met Oliver met twee jaar te verlengen.

Lees het hele interview met John Oliver bij NRC of via Blendle.