Liever geen pakketje op je hoofd

Hoe ziet de toekomst van bezorgen eruit? Volgens bedrijven als Amazon en Walmart is dat het inzetten van drones. Maar wat zijn de alternatieven voor deze vliegende postbodes?

Hans Klis zocht het uit voor Retailtrends en ontdekte dat de toekomst van bezorgen inderdaad in de lucht zit, maar dan wel in de digitale: de cloud.


De drone van Amazon kan binnen een half uur een bestelling thuisbezorgen. Op 30 november onthulde de retailgigant
zijn paradepaardje in een korte video met voormalig Top Gear-presentator Jeremy Clarkson. De grote hybride drone –
naast acht propellers die het apparaat omhoog stuwen heeft het ook vleugels en een motor aan de achterkant – kan pakketjes tot een afstand van 25 kilometer transporteren met een snelheid tussen de 88 en 94 kilometer per uur. “Een mirakel van moderne technologie”, noemt Clarkson het in de reclame. Eén waarmee Amazon consumenten al sinds 2013 laat dromen over een toekomst waarin bezorgingen supersnel zijn.

Voor veel online retailers vormt snelheid het laatste front in de strijd om marktaandeel. Zij experimenteren dan ook met allerlei logistieke trucjes en technologie – koeriers, een drive-through supermarkt of abonnementen op producten. In de toekomst is het doel snelheid: dat de tijd tussen bestelling en bezorging nul is.

Amazon komt niet geheel toevallig telkens rond Black Friday en Cyber Monday met nieuws over drones. Volgens Stephen
Mader, vice-president e-commerce en retailontwikkelingen van de Britse consultancyfirma Kantar Retail’s, zijn deze
‘mirakelen’ vooral een manier om nieuwe leden te werven voor het exclusieve Amazon Prime-abonnement.