De netwerkshow die Amerika liet huilen – NRC Handelsblad

Dertigers delen hun dilemma’s in de dramaserie This Is Us. Amerika keek elke week met tranen in de ogen.

NRC Handelsblad – Anke Meijer – 4 April

Huilen bij een televisieserie, het is goed voor ons, zeggen onderzoekers. Het helpt met het verwerken van negatieve emoties. Het lucht op.

Vandaar misschien dat Amerika, een land dat momenteel in staat van behoorlijke emotionele onrust verkeert, de afgelopen winter massaal iedere dinsdagavond om negen uur met een doos Kleenex op de bank zat, klaar voor een nieuwe aflevering van de dramaserie This Is Us.

This Is Us draait om vier mensen die op dezelfde dag 36 worden. Jack (Milo Ventimiglia) die samen met zijn vrouw Rebecca (Mandy Moore) op het punt staat ouder te worden van een drieling. Kate (Chrissy Metz) die worstelt met haar overgewicht. Kevin (Justin Hartley), een knappe sitcom-ster die serieus genomen wil worden als acteur. En Randall (Sterling K. Brown), zakenman en vader van twee die op zoek gaat naar de man die hem ooit achterliet bij een brandweerkazerne.

Geen draken, monsters of onopgeloste moorden dus en ook borsten en geslachtsdelen blijven keurig bedekt (de serie wordt in Amerika uitgezonden door zender NBC). Toch trok de seizoensfinale vorige maand 17,8 miljoen kijkers. Het was daarmee de best bekeken show die week. Dat was NBC sinds de laatste aflevering van Frasier in 2004 niet meer gelukt.

Dat succes is opmerkelijk. In een tijd waarin het televisie-aanbod in de Verenigde Staten zo groot is, dankzij talloze kabelzenders en streamingdiensten, wordt een nieuwe ‘netwerkshow’ zelden nog een echte hit.

Het succes van This Is Us zit ’m niet alleen in die wekelijkse emotionele catharsis – al wijdde de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal voor de seizoensfinale een groot denkstuk aan de serie met de kop ‘Waarom This Is Us ons aan het huilen brengt’.

Het acteerwerk van de cast is zeer sterk – met name Brown is uitzonderlijk – en de manier waarop de verschillende verhaallijnen door schrijver Dan Fogelman (Crazy, Stupid, Love) in elkaar worden geweven, en hij grote onthullingen doet, is slim én verslavend.

NBC kocht niet voor niks de volgende twee seizoenen alvast aan.