Van shownieuwsnaar vuige roddel – NRC Handelsblad

‘Serieus’ showbizz-blad Us Weekly komt in handen van een uitgever die de roddels verzint bij de foto’s die hij afdrukt.

NRC Handelsblad – Anke Meijer – 18 april 2017

De Amerikaanse president Donald Trump en first lady Melania brengen geen enkele nacht samen door. „Ze hebben allebei hun eigen slaapkamer.” Aldus Us Weekly, naast People Magazine een van de bekendste roddelbladen van de VS, vorige maand. Us Weekly schreef regelmatig kritisch over de familie Trump, maar dat lijkt binnenkort voorbij.

Het tijdschrift, een serieuzere en op nieuws gerichte titel onder de Amerikaanse show-bladen, verandert van uitgever. Wenner Media, dat Us Weekly in 1985 kocht van The New York Times Company en tevens uitgever van het beroemde blad Rolling Stone, maakte vorige maand bekend dat het een bod aanvaardt van concurrent American Media op ‘Us’.

Dat is een opvallende verkoop in de Amerikaanse entertainmentjournalistiek. Wenner is een bedrijf van links-liberale kleur, terwijl eigenaar David Pecker van American Media dik is met president Trump. Zijn titels – zoals National Enquirer en Star – vallen in de weinig positief bedoelde categorie van ‘supermarkt-tabloids’. In maart pakte National Enquirer nog groot uit met ‘het bewijs’ dat voormalig president Obama toen nog presidentskandidaat Trump afluisterde.

Us Weekly en National Enquirer onder één dak is „alsof The New York Times en [ultraconservatieve nieuwssite] Breitbart opeens worden uitgegeven door dezelfde eigenaar”. Dat zegt de bekende entertainment-journalist, tv-presentator en gossipblogger Lainey Lui. Met haar blog laineygossip.com trekt de Canadese maandelijks 1,5 miljoen bezoekers.

De verkoop van Us Weekly is een aardverschuiving in het gossiplandschap. „Maar niet de eerste of de laatste”, zegt Lui. „Dertig jaar geleden ging ieder contact tussen Hollywood en de media nog via een publicist. Tegenwoordig hebben de sterren een Twitter en Instagram-account en delen ze hun eigen nieuws met de fans. Het ‘ecosysteem’ in Hollywood past zich constant aan.”

Echt nieuws

Gossip-blad Us Weekly brengt ‘echt nieuws’, zegt Lui. Ook al lijkt dat in tegenspraak. Us Weekly wordt gezien als een betrouwbare titel. De website Gawker, inmiddels ter ziele en zelf overigens niet vies van een roddel, controleerde in 2010 twintig maanden berichtgeving in de verschillende tabloids op leugens en waarheden. Volgens Gawker waren de berichten over de sterren in Us Weekly in 59 procent van de tijd juist. Star (American Media) kwam op 12 procent. Lui: „Er bestaat een hiërarchie: People wordt gezien als het meest betrouwbaar, gevolgd door Us. Onderaan staan titels als Life & Style, OK! en National Enquirer.”

De werkwijze en de manier waarop de bladen aan hun verhalen komen, verschilt enorm. People en Us onderhouden goede banden met Hollywood en hebben volgens Lui betrouwbare bronnen. People, opgericht in 1974, is vaak minder hard of sensationeel in hun verslaggeving in ruil voor exclusieve interviews met de sterren. Us Weekly praat de sterren net iets minder naar de mond en durft dieper te graven. Het blad heeft een solide reputatie als het aankomt op breaking news.

Zo bracht Us in 2015 als eerste (correct) dat de getrouwde filmster Ben Affleck een relatie had met de nanny. En recenter heeft het betere informatie over de nieuwe vriendin van prins Harry van de Britse tabloids.

Overleven

„Geen beroemdheid zal het ooit toegeven”, zegt Lui, „maar sterren of hun vertegenwoordigers zoeken vaak zelf contact met de bladen.” In Hollywood heeft iedereen elkaar nodig om te overleven. „Het is noodzakelijk dat een beroemdheid zijn of haar kant van het verhaal naar buiten brengt. Ze zeggen allemaal dat hun werk ophoudt bij het personage dat ze spelen, maar het hoort ook bij die baan om te lekken dat ze een nieuwe partner hebben of dat hun relatie voorbij is.”

Us Weekly heeft volgens Lui bronnen die „diep geworteld” zijn in Hollywood. Bladen als The National Inquirer, Star en OK! daarentegen lijken hun verhalen meer te baseren op de beschikbare foto’s dan op de feiten. Lui: „Stel actrice Jennifer Aniston en haar man Justin Theroux komen uit de bioscoop en Jennifer wordt gefotografeerd terwijl ze in haar ogen wrijft. Dan vertellen deze bladen je dat ze net ruzie hebben gehad. Us Weekly en People doen meestal niet aan deze onzin.”

Juist daarom is de verkoop van Us aan American Media een opvallende ontwikkeling. Welke werkwijze zal het blad bij de nieuwe uitgever gaan volgen? De helft van de redacteuren van Us Weekly zou inmiddels te horen hebben gekregen dat ze worden ontslagen. „Ze hebben de redactie in Los Angeles opgedoekt”, zegt Lui. „Tien mensen met waarschijnlijk goede contacten in Hollywood… weg. Dat kan geen goed teken zijn over het soort verslaggeving dat ze in de toekomst gaan beoefenen.”