Van shownieuwsnaar vuige roddel – NRC Handelsblad

‘Serieus’ showbizz-blad Us Weekly komt in handen van een uitgever die de roddels verzint bij de foto’s die hij afdrukt.

NRC Handelsblad – Anke Meijer – 18 april 2017

De Amerikaanse president Donald Trump en first lady Melania brengen geen enkele nacht samen door. „Ze hebben allebei hun eigen slaapkamer.” Aldus Us Weekly, naast People Magazine een van de bekendste roddelbladen van de VS, vorige maand. Us Weekly schreef regelmatig kritisch over de familie Trump, maar dat lijkt binnenkort voorbij.

Het tijdschrift, een serieuzere en op nieuws gerichte titel onder de Amerikaanse show-bladen, verandert van uitgever. Wenner Media, dat Us Weekly in 1985 kocht van The New York Times Company en tevens uitgever van het beroemde blad Rolling Stone, maakte vorige maand bekend dat het een bod aanvaardt van concurrent American Media op ‘Us’.

Dat is een opvallende verkoop in de Amerikaanse entertainmentjournalistiek. Wenner is een bedrijf van links-liberale kleur, terwijl eigenaar David Pecker van American Media dik is met president Trump. Zijn titels – zoals National Enquirer en Star – vallen in de weinig positief bedoelde categorie van ‘supermarkt-tabloids’. In maart pakte National Enquirer nog groot uit met ‘het bewijs’ dat voormalig president Obama toen nog presidentskandidaat Trump afluisterde.

Us Weekly en National Enquirer onder één dak is „alsof The New York Times en [ultraconservatieve nieuwssite] Breitbart opeens worden uitgegeven door dezelfde eigenaar”. Dat zegt de bekende entertainment-journalist, tv-presentator en gossipblogger Lainey Lui. Met haar blog laineygossip.com trekt de Canade