‘Weg met de fietsen! New York is niet Amsterdam!’

De oorlog tegen fietsen in New York is nooit afgelopen. Wat New York Magazine ook mag beweren. Ondanks dat het aantal fietspaden in de verschillende ‘boroughs’ blijft toenemen, net zoals het aantal fietsen, is de weerstand tegen dit helse voertuig niet verdwenen.

Zo blijken – vooral oudere – inwoners van onze buurt zich nog altijd te verzetten tegen de fietspaden rond Prospect Park (het Central Park van Brooklyn). In 2010 werden die aangelegd, maar na al die jaren wordt er nog steeds om gevochten in de rechtszaal. Want fietsen zijn gevaarlijk, de bouw van het fietspad verkleinde de weg en het ziet er vanuit je peperdure appartementen aan de rand van het park natuurlijk niet uit – al die fietsers. Het is hier verdomme niet Amsterdam!

Een staaltje vitriool van The Wall Street Journal-columnist Dorothy Rabinowitz tegen de invoering van het fietsdeelprogramma City Bike in 2013:

Het is opvallend hoe zeer oude inwoners van New York zich verzetten tegen de fiets. Natuurlijk zorgen zij voor nieuwe gevaren in het Amerikaanse verkeer, dat decennia lang volledig gericht is op auto’s, motors en vrachtwagens. Vergis je niet, het verkeer in New York is zo veilig niet. Hebben die mensen weleens zelf door de straten gereden hier? In 2014 vielen er 1026 dodelijke slachtoffers in het verkeer in de hele staat, waarvan 315 fietsers en voetgangers. Dat je niet wilt dat fietsers tussen de auto’s racen snap ik. Maar waarom je verzetten tegen een beschermd fietspad – los van het autoverkeer – waarvan er in New York veel te weinig zijn? Dat komt vast omdat dit Amsterdam niet is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>